Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

WWE Smackdown vs. Raw 2010


Door Rene Groen op 16-11-2009 om 20:42
Bron: Gamed

Randy Orton? John Cena? Chris Jericho? Ohhh … Hulk Hogan en The Rock! Dan moet het dus wel gaan om die sport waarbij halfnaakte mannen elkaar bespringen. Wat hebben Feyenoord en Ajax trouwens gedaan?

Nee, als worstelfan heb ik het niet makkelijk. Daar waar half Nederland halsreikend uit kijkt naar de nieuwe FIFA, NBA of NHL game, daar wacht ik rustig op de nieuwe WWE Smackdown vs. Raw titel uit de stal van THQ. Vorig jaar had deze nog concurrentie te dulden van Midway’s TNA Impact!, maar door de problemen bij Midway is het nu enkel THQ dat een worstelspel op de markt brengt.

Vorig jaar introduceerde ontwikkelaar Yuke’s de Road to Wrestlemania mode, hierbij koos je één van de zes verhaallijnen en volgde je daarmee een weg tot aan Wrestlemania. Deze optie verving de opzet van de jaren ervoor, waarbij je zelf een worstelaar creëerde en een zelfde pad bewandelde. Ook dit jaar keert de Road to Wrestlemania mode terug en krijg je onder andere de keuze uit Mickie James, Edge en Shawn Michaels. Dit keer is er nog meer betrokkenheid tussen speler en diens worstelaar omdat je gedurende de verhaallijn keuzes dient te maken die invloed hebben op het verhaal. Ook op een ander punt zien we innovatie, voor je matches krijg je namelijk doelen mee, denk aan iemand verslaan binnen een aantal minuten of een bepaalde move uitvoeren. Lukt je dit, dan krijg je een beloning in de vorm van kostuums, arena’s of zelfs nieuwe worstelaars. Hoewel dit nieuw is keert een deel van het verleden terug aangezien één van de verhaallijnen zich op je eigen gecreëerde worstelaar richt, maar hoe aangenaam deze toevoeging ook is, het blijft bij een herhaling van vorig jaar en ook Yuke’s beseft dit. Om die reden komen ze nu met iets waar veel WWE fans al lang op gehoopt hadden: de Story Designer.


De worstelsport staat erom bekend dat het eigenlijk nergens over gaat. Het is als Goede Tijden Slechte Tijden, maar dan in sportverband. Veel kijkers hebben dan ook het idee dat ze het beter kunnen, en deze kans wordt ze nu gegeven. Zet een feud op tussen twee van je favoriete sterren, laat ze vechten om een titel, laat de één verliefd worden op één van de diva’s, de ander overrijden door een auto en een derde zich in de feud werpen omdat hij achter de aanslag zou zitten … je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk! Dit alles kun je omzetten in scènes waarbij je zaken als de camera en de muziek zelf kunt uitkiezen. Helaas komt deze nieuwe toevoeging nog wel met een groot gebrek, en dat is het inzetten van je eigen creaties als het gaat om worstelaars, dit kan namelijk maar tien keer. Dit is ook niet tien keer bij één creatie, maar tien keer voor al je creaties. Het maakt het plezier er niet minder op, maar het legt wel enige restricties op het uitwerken van je eigen verhaallijnen.

Vorig jaar werd je met een gecreëerde ster gedwongen om de Career Mode te doorlopen om punten te verzamelen en de ster sterker te maken, maar dit keer is het iets anders aangepakt. Niet langer dien je gedwongen de Career mode te doorlopen, punten krijg je nu door in ieder willekeurige mode te worstelen. Sterker nog, je kunt je creatie zelfs door de computer laten besturen en aan het einde van je wedstrijd zelf de punten oppikken en verdelen.

Over deze creaties gesproken, ook hier heeft Yuke’s niet stilgezeten. De kleding is vervangen door een 3D model, maar naast een beter voorkomen heeft dit helaas ook een nadeel. Omdat een 3D model meer rekenkracht van je spelcomputer vraagt is het dit keer maar mogelijk om 48 punten te gebruiken, waarbij ieder item een aantal punten van je totaal af haalt. Voorheen was het nog zo dat het aantal layers berekend werd, waarmee je een grotere vrijheid had dan nu het geval is.


Tot nu toe heeft Yuke’s vooral aanpassingen doorgevoerd die overwegend positief uitpakken, en het is goed te merken dat deze lijn ook doorgetrokken is op het gebied van gameplay. Dit keer zijn er nog meer moves opgenomen en zijn de strike en grapple reversals toegewezen aan één knop in plaats van twee. Het lijken misschien kleine aanpassingen, maar het zorgt ervoor dat het geheel dit keer een stuk vloeiender is dan voorheen, toen twee op zichzelf staande moves elkaar op een lelijke manier opvolgden. Qua modi is de game verder redelijk gelijk aan het vorige jaar, op één uitzondering na, te weten de toevoeging van de Championshiop Scramble. Voor de mensen die hier niet bekend mee zijn: het betreft hier een wedstrijd waarin een titel op het spel staat en deze binnen een match van vijf, tien of twintig minuten altijd van winnaar kan veranderen. Stel bijvoorbeeld dat CM Punk als titelhouder de wedstrijd betreedt, maar dat The Undertaker een pin heeft op Rey Mysterio, dan is The Undertaker op dat moment de titelhouder. Dit gaat zo door tot het eindsignaal, en degene die op dat moment de laatste pin heeft gemaakt, die wint de match, en daarmee de titel.

Naast kleine toevoegingen als een Mixed Tag Match vinden we verder vooral kleine aanpassingen in de reeds bekende modi. Neem bijvoorbeeld de Royal Rumble, waar je voorheen simpelweg als een gek op de knoppen ramde om iemand over de ring te krijgen. Dit keer is dit omgezet in een mini-game, waarbij je de juiste knop sneller in moet drukken dan je tegenstander. In een factsheet zouden we er misschien wel onze neus voor ophalen, maar in de game zelf merk je dat het echt een verbetering is.


Als groot fan van de worstelsport hoop je ieder jaar op een game die de sport dichterbij brengt, die je niet doet denken alsof je een game aan het spelen bent, maar alsof je worstelen aan het beleven bent. Voorheen slaagde de titel hier slechts deels in, zo scoorde de game twee jaar geleden een 71, en werd deze score vorig jaar opgeschroefd. Toch was er altijd nog wel iets aan te merken op de game, wellicht omdat ik gewoon zeer kritisch ben, wellicht ook omdat de ontwikkelaar de nadruk op de verkeerde punten legde. Dit keer voelde de titel echter als een verademing, alsof Yuke’s een frisse wind door de game heeft laten waaien die het merendeel van de kritische factoren opzij heeft geschoven en de puntjes op de i heeft gezet waar dit nodig was. De gameplay is soepeler, de modi zijn interessanter en beter uitgewerkt, de presentatie doet je denken aan een Raw of Smackdown show, kortom: een stuk meer belevenis. Er zijn nog altijd punten waar de ontwikkelaar verbeteringen in door kan voeren, we moeten immers iets hebben om over te zeuren, maar als ze ook dit weten te bereiken kijken we volgend jaar naar een 90+ score. Tot die tijd moet de ontwikkelaar het nog even doen met een 85, en trekken ze de stijgende lijn goed door.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   78
Graphics   82
Replay   90

De worstelsport kwam nog nooit zo dichtbij.
85


20:52  Screens Command & Conquer 4
20:33  Screenshots Bleach: Soul Carnival 2
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Taw0n op 16-11-2009 om 21:03 [Niv: 83 / Exp: 4141]
Ik ga deze denk ik nog wel halen als hij budget is. Ik heb het eigenlijk allemaal wel gezien met het worstel-gebeuren.

Nog een vraagje:
Met welke characters kun je nog meer Road to Wrestlemania doen?

streetfighter op 16-11-2009 om 21:05 [Niv: 42 / Exp: 2104]
goede review rene
na dit goed cijfer zal ik hem zeker halen

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-11-2009 om 21:29 [Niv: 747 / Exp: 37359]
@ Taw0n: Edge, Randy Orton, Triple H / John Cena, Mickie James, Shawn Micheals en je eigen gecreëerde worstelaar.

Matesers op 17-11-2009 om 14:08 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Doet Rene altijd de worstelgame reviews? Hij houdt ook van het genre. Misschien is het leuk om Rene en een redacteur die niet bekend is met dit genre zo'n game te laten reviewen. Dan krijg je dus een oordeel van twee hele verschillende perspectieven.

Gewijzigd door Matesers op 17-11-2009 om 14:09

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-11-2009 om 15:18 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Wellicht iets voor de volgende keer Matesers, ik doe ze idd vanwege de kennis over de sport.

Gast (82.171.88.xxx) op 18-11-2009 om 23:21
dankje rene. ik ben ook een echte WWE Fan. ben laast naar smackdown/ECW geweest in brussel. en kijk alle shows (behalve WWE Superstars)

Ik heb op de xbox, 07,08,09 twijfel was deel 10. aangezien die niet veel verschillend was. maar door je verhaal ga ik hem kopen dankje rene. _O_

Gr.Darko-marco

Gast (83.84.94.xxx) op 22-11-2009 om 12:00
lauwe game met de feestdage is die voor mije :P

Gast (82.173.196.xxx) op 24-11-2009 om 21:51
mooie cite *D *D *D

Gast (213.10.98.xxx) op 17-01-2010 om 14:07
leuke game heb hem al vet lau

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
WWE Smackdown! vs. RAW 2010
Type:
Game
Releasedatum:
23-10-2009
Ontwikkelaar:
Yuke´s
Uitgever:
THQ Inc.
Media:







Meer media